Privacy versus Relevantie

“What happens on WhatsApp, stays on whatsapp”, is een uitdrukking die niet langer opgaat; althans dat kan nu ook met zekerheid worden gesteld voor degene die geen (te) jaloerse vriend(in) hebben. De overname van de populaire berichtendienst WhatsApp kostte de kersverse filantroop Mark Zuckerberg destijds 19 miljard. De speculaties hieromtrent brachten een behoorlijke geruchtenstroom met zich mee.

“Het geeft de advertenties van Facebook een voorspellende functie”

Facebook zou advertenties willen tonen in WhatsApp. Dit werd al vlug ontkracht door de blauwe reus die ook nu nog de stellige mening in de Algemene Voorwaarden van WhatsApp verkondigd de intentie te hebben de berichtendienst gevrijwaard van advertenties te houden onder het credo ‘We are not fans of advertising’. Dan moest het wel om het marktaandeel te doen zijn geweest. Waar de populariteit van Facebook consolideert, maakt WhatsApp nog wel veel nieuwe vrienden op diverse continenten. Dan was er nog een geluid dat Facebook diensten als Messenger en WhastApp wil gebruiken in de innovaties van e-commerce communicatie in de B2C sfeer; namelijk om bijvoorbeeld een klant te verwittigen wanneer een bepaald product weer voorradig is. Dit zou een lange termijn doel zijn. Waarheid of een dwaalspoor? Wat ons betreft laat de overname nu diens ware aard en doelstelling zien; het vergaren van vooral zoveel mogelijk gebruikersinformatie om gerichte advertenties te kunnen tonen op een ander platform.

Het toeval

Vanwege een slecht nieuwsbericht moest de vrouw van een collega met spoed naar het buitenland. Omdat zij geen rijbewijs heeft, vroeg ik middels WhatsApp hoe zij de reis zou gaan maken. Het gesprek kwam op BlaBlaCar, een carpool-concept waar ik tot op dat moment nog nooit ook maar iets van had gehoord, gelezen of gezien. BlaBlaCar kwam voor het eerst ter sprake in ons WhatsApp gesprek om 20:46 uur. Om 20:57 uur maakte ik een screenshot van de mobiele applicatie van Facebook op mijn iPhone, waar mij een advertentie van BlaBlaCar werd voorgeschoteld. Het viel meteen op en we besloten de proef op de som te nemen. Mijn collega vroeg mij naar de Fitbit smartwatch, een goedkoper alternatief van de Apple Watch. Het kwam ter sprake om 21:00 uur. Om 21:45 uur maakte ik een screenshot van een advertentie op Facebook waarin werd gezocht naar testers van de Apple Watch.

wa-fb-ads-321media

Deze advertentie was niet van FitBit en zelfs niet van Apple, maar de Dekbed-Discounter.nl. Deze kan op basis van diens aanbieding wel zoekwoorden hebben opgegeven die ook concurrerende producten omvatten om de juiste doelgroep te targetten. Enkele van mijn vrienden vonden dit ook al leuk, maar de advertentie van BlaBlaCar werd door nog geen een van mijn vrienden leuk gevonden en kon mij dus niet op basis van een ‘vrienden van vrienden’ instelling hebben bereikt.

 

Stiekem geniaal

Voor ons staat hiermee vast dat Facebook je WhatsApp ‘afluistert’ om je zo relevant mogelijke advertenties te tonen en als marketeer moet ik zeggen; dat is best geniaal. Het antonieme karakter van WhatsApp ten opzichte van Facebook zorgt er voor dat mensen anders communiceren. Omdat Facebook openbaar is, denken (althans de meeste) mensen goed na voor ze iets plaatsen. WhatsApp is een veel meer ongecensureerd platform. Doen op Facebook veel mensen zich toch anders voor omdat zij ook weten dat hun werkgever, collegae of (potentiële) klanten meekijken, via WhatsApp nemen we geen blad voor de mond. De kans is groot dat voordat je iets op Facebook plaatst of zelfs ook maar zoekt op het wereldwijde web, iemand jou, zoals in bovenstaande voorbeelden, hierop heeft gewezen middels een appje. Het geeft de advertenties van Facebook dus een voorspellende functie (Predictive Advertising) naar je interesses en daarmee zal ook de Click Through Rate (CTR) explosief stijgen. Facebook onderscheid zich hiermee in een klap van ieder ander advertentieplatform en wordt daarmee onmiddellijk het beste algemene advertentieplatform ter wereld voor zover het Google nog niet was voorbij gestevend.

 

Privacy

privacy-socialemedia
Natuurlijk is Privacy de kaatsbal die zorgt voor de nodige kritiek. Tot op heden achtte je de gesprekken via deze berichtendienst toch behoorlijk privé. Nu je weet dat de inhoud gewoon bijna real-time kan worden geïnterpreteerd door Big Brother en op andere (sociale) kanalen kan worden gebruikt om je te ‘manipuleren’, geeft dat toch enigszins een beklemmend gevoel en het zal dan ook een oppositie kennen. Ik denk niet eens dat het zozeer het aanwenden van deze content is teneinde jou relevante advertenties te laten zien, dat de meeste weerstand biedt (daar ben je immers uiteindelijk zelf ook bij gebaat), maar veel meer het besef. Nu dringt door dat je overal en altijd ‘afgeluisterd’ kan worden. We wisten wel dat het wellicht mogelijk zou zijn, maar zolang niet op ons van toepassing, acht men het tegelijkertijd niet zo relevant. Zonder de overname van WhatsApp zou Facebook hier ook niet mee weg komen is mijn vermoeden. Dan zou men bijvoorbeeld Messenger links laten liggen. WhatsApp is echter zo ingeburgerd in de wereldbevolking dat mensen zich er kortstondig druk over maken en daarna als gewoon zullen ervaren is mijn verwachting. het concept ‘gratis’ is immers belangrijker dan die van privacy?!

 

Timing

De timing van Mark is dan ook minstens zo briljant als het idee zelf. In de meest onzekere tijd die de Westerse wereld in decennia heeft gekend op het gebied van veiligheid willen we best concessies doen aan onze privacy; wij hebben immers niets te verbergen, toch? Dat het hier gaat om een commercieel bedrijf in plaats van een overheid moet je op de koop toe nemen. En zou de filantropie van papa Zuckerberg hier iets mee van doen hebben? Die wekt natuurlijk in deze zelfde periode veel goodwill; de timing is in ieder geval spot on als tegenhanger voor de te ontstane kritiek.

 

Juridisch

Volgens de Algemene Voorwaarden mag WhatsApp geen informatie delen met derden voor commerciële doeleinden, maar door de overname is Facebook simpelweg geen derde partij meer en worden de meeste privacy reglementen op wederom simpele doch briljante wijze omzeild. En weet je nog dat Facebook in 2013 begon te vragen naar je mobiele telefoonnummer om je account veiliger te maken? Voorzichtiger omschreven in ‘de terms of use’ van de berichtendienst staat dat zij zowel persoonlijke gegevens (zoals je naam en telefoonnummer) als non-persoonlijke gegevens (ip-adres, data, cookies, browser etc.) mogen gebruiken voor de verbetering van hun service, nieuwe features en functionaliteit. Tussen de laatste twee wordt ‘promotions’ genoemd. Het gaat me te ver om op iedere slak in de AV zout te leggen, maar ze hebben het goed uitgewerkt kun je vanuit gaan en het komt erop neer dat ze je telefoonnummer en voor beperkte tijd ook je IP adres mogen opslaan en gebruiken. De koppeling tussen beider accounts zal worden gemaakt op basis van je telefoonnummer. Indien op basis van IP-adres zou dit namelijk kunnen betekenen dat je advertenties getoond krijgt op basis van het WhatsApp gedrag van je wederhelft, kinderen of huisgenoot. Een onwenselijke situatie naar me dunkt. Het IP-adres via WhatsApp zou wel kunnen worden gebruikt om Location based advertenties in Facebook te tonen voor nog relevantere adds, daar je via Whatsapp vrijwel voortdurend verbinding hebt en bij ieder berichtje je IP-adres deelt met de servers van Facebook.. eh WhatsApp.

 

Chantage

Is dit het begin van het einde van Facebook of juist een noodzakelijke stap om relevant te blijven? En hoe groot is nu eigenlijk die inbreuk op je privacy? Is het wel zo raar in een wereld waar de lokale slager reeds gebruik maakt van (crossmediale) retargeting? Maar als Facebook mijn berichten al kan scannen, zullen dan ook overheden dit kunnen en wat als het systeem wordt gehacked? Moeten we bang worden of gewoon niet zeuren? Dit zal ook vast niet het achterste van de tong zijn. Er zijn in dit stadium nog meer antwoorden dan vragen, doch feit is wel dat hiermee een belangrijke onzichtbare grens, zichtbaar is gepasseerd.

“is het eng te weten dat een commercieel bedrijf zoveel weet over zoveel mensen”

Als marketeer vind ik het briljant en lijkt het op iets dat zelfs Mike Ross uit mijn favoriete serie ‘Suits’ niet had kunnen bedenken, maar tegelijkertijd is het eng te weten dat een commercieel bedrijf zoveel weet over zoveel mensen. Met verkeerde bedoelingen kunnen er (maatschappelijk) ontwrichtende activiteiten mee worden ontplooit. “Vind je het eng, dan neem je toch gewoon afscheid van Facebook en WhatsApp”, zo zal CEO Mark denken, wetende dat dit pure emotionele chantage is. Maar eerlijk is eerlijk, je hebt altijd een keus.

Neem zelf eens de proef op de som en bespreek wat merken met je vrienden via WhatsApp om te kijken of je vervolgens gerelateerde advertenties voorgeschoteld krijgt op Facebook. Je telefoonnummer van Whatsapp moet wel gekoppeld zijn aan je Facebook account.

Gun jezelf enige karma en deel dit bericht.Share on Facebook19Tweet about this on TwitterGoogle+1Share on LinkedIn3Pin on Pinterest4Email to someone
Over de auteur
1 Reactie
Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

wissen321Go